Efter regn kommer solsken.

Har hunnit hända ofantligt mycket på bara två dagar. Ska försöka få till en kort resumé på det hela. Efter en kort visit i Stockholm (tack Viktor för gästfriheten) så var det då äntligen dags att flyga till New York. Väl på Arlanda så började äventyret med att vi inte fick några bagagelappar till våra väskor när vi checkade in med hjälp av SAS självincheckning. Springa springa springa och hitta någon som kunde berätta för oss om det skulle vara så eller inte, vilket det skulle. När vi dumpat väskorna så gick vi mot vår gate men jag tyckte att vi inte fått något platsnummer på våra biljetter, något som skulle bli sanning en kort stund senare. Efter en Carlsberg till frukost gick vi till gaten. "Ni står som standby och får vänta tills ni får era platser". Jaha vad nu då? Kommer vi inte med flyget, har vi gjort fel och många andra tankar flög genom huvudet. Men omkring 10-15 andra passagerare hade inte heller fått sina platser så antingen var flyget ordentligt överbokat eller så var det något annat.
Nåväl efter 20-30 minuter väntan fick vi äntligen våra biljetter. Sätena 14D och 14E blev våra. Långt fram tänkte vi och gick ombord. Väldigt långt fram är närmare sanningen och när vi kom ombord insåg vi att vi satt längst fram i Economy Extra vilket innebär över 1m benutrymme, gratis öl och sprit, tandborste, tandkräm, öronproppar och en skopåse(!) och 2m till business class-toaletterna (där Gustav stal en rakhyvel. Förlåt SAS). BINGO! Såhär i efterhand var det väl vänt väntan men det var en nervös halvtimme.

Nu spolar vi fram en halvseg men ack så lugn och fridfull flygresa. Knappt en enda turblulensskaning i planet. Vi lyckades oväntat fort hitta vårt hostel på West 23rd Street (Chelsea International Hostel) där vi efter en stunds väntande blev inkvarterade i vad som liknar en fängelsecell ala Alcatraz. Två stålsängar varav min lutar ca 18 grader, ett handfat och en AC är ungefär vad vi fick. Orange betongväggar också samt en sprinkler i taket. På plussidan kan vi konstatera att närheten till tunnelbanan är ett plus och att det finns gratis men ack så långsamt gratis Internet i ett gemensamt utrymme i källaren.

Första stoppet efter att vi dumpat av väskorna blev BH Photo Video vid Madison Square Garden där en Canon Powershot S95, 16GB minneskort och ett extrabatteri inhandlade till den förmånliga summan av knappt 3000kr. Men kamerapåsen hängandes i handen gav vi oss snabbt av mot Times Square för lite shopping där jag inhandlade en skjorta i Quicksilvers butik samt en flaska hostmedicin (dödshostan från Hultsfred har inte gått över än..). Efter att ha traskat runt i området kring Times Square i "en jävla stund" (Gustavs ord) och vid 22-tiden slocknade jag efter att ha avnjutit en öl. Gustav däremot var piggare och sög i sig några öl och gav sig ut för att hitta en pub (vid detta laget sov jag väldigt gott).

Idag har vi turistat lite och började med att åka upp till Apple Store på 5th Avenue för att surfa fram lite adressen. Sedan blev det ett besök i Rockefeller Center för att titta ut lite över det stora äpplet och allt vad det innebär. Makalöst häftig utsikt men tyvärr lite för mycket smogg i luften för att man skulle kunna se riktigt långt. Efter ett besök på våning 70 åt vi en snabb lunch i någon liten affär på 5th Avenue. Sedan gjordes ett glatt studiebesök hos Etons affär på Madison Avenue. Två glada turister iförda shorts och t-shirt klampar in i denna exklusiva skjortaffär men herrn som tog emot oss var väldigt trevlig och jag förklarade att jag jobbar för företaget som ansvarar för deras IT i Sverige och han försökte bjuda oss på Svenskt godis men vi avböjde snällt eftersom vi precis ätit. Efter detta proffsmingel testade Gustav skjortor i en annan skjortaffär men förgäves eftersom han inte har lika stora kärlekshandtag som gemene man i USA.

Svenska som vi är besökte vi självklart H&M och jag handlade något så fantastiskt som strumpor eftersom det var så himla prisvärt (5kr billigare per par jämfört med H&M i Sverige. Dvs jag hade bara behövt köpa 1260 par strumpor för att spara så mycket pengar att flygbiljetten blivit betald. Trots denna fina deal valde jag att köpa 1256 par för få. Där vi är i berättelsen nu är klockan omkring 13 och det är Tisdag men framförallt är det varmt, varmt varmt varmt varmt! och jag som svettas lätt av värmen hemma tycker att 33 grader och vindstilla är toppen! Mer shopping blev det och bland bilderna jag tänkte posta längst ner finns alla inköp att skåda. Blev lite mer shopping än vad vi egentligen tänkt idag men man får passa på.

Och nu lite bilder!
Första dagens inköp.
Skjorta, hostmedicin och kamera!

öl
Gustavs försök att kyla ölen.

frukost
Fängelsefrukost..

juice
Radioaktiv frukostjuice.

utsikt
Utsikten från Rockefeller Center.

Nu håller jag på att få krupp på den långsamma uppkopplingen så får lägga upp fler bilder när jag har bättre Internethastighet. Håll till godo med en sista bild.

inköp2
Tisdagens inköp.


Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Din lilla kärring...

Shopping, shopping och mera shopping. Jag förstår att Gustav är trött på dig redan... :-)

2011-08-03 @ 09:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0