Stora fötter, stora skor.

USA verkar vilja motarbeta mig vad gäller att ladda upp bilder på bloggen. Lyckades få upp 100 bilder på facebook men jag misstänker att alla som läser bloggen inte har mig som vän på Facebook. Internetförbindelsen dör så fort jag försöker ladda upp bilder här. Typiskt tråkigt för de som vill se bilder.

Större delen av denna Torsdag har spenderats bakom ratten på vår hyrbil. Vi har avverkat 63 mil och befinner oss just nu på Super 8 Motel Buffalo/Niagara Falls. Fängelsesängarna är utbytta mot varsin Queen Size-säng och de målade betongväggarna har ersatts med tapeter och det finns till och med en platt-tv! Utvecklingen går framåt. Till råga på allt kostar rummet här 80kr mindre per natt. Vi var uppe tidigt i morse och vid 07:30 käkade vi frukost och begav oss sedan till Newark för att hämta upp hyrbilen ute vid flygplatsen. Vi tog tunnelbanan till Penn Station, köpte biljetter för 12$ och någon halvtimme senare var vi på plats på Hertz uthyrning. Eftersom vi var lite tidiga (jag hade satt kl 10 som pickup time för bilen men vi var där redan 9:30) så fick vi sätta oss ner och vänta på att bilen skulle komma in. Efter en kvarts väntan fick jag skriva på kontraktet och damen bakom den sju meter långa disken sa att vi fått en storlek större bil.

I och med att vi är i landet där allt stort är STORT så var vår mellanstora SUV utbytt mot en Finlandsfärja av märket GMC. Med skräckblandad förtjusning stod vi på första våningsplanet av parkeringshuset. Bilfan var gigantisk. Sjutton meter lång, fem meter bred, nio meter hög och väger säkerligen sisådär femtontusen bruttoton. Passade på att googla fram lite siffror på bilen innan.

GMC Yukon XL V8 5,2l 2650kg 320 hästkrafter

Men hör och häpna Cinderella (numera namnet på vår amerikanska finlandsfärja) går att köra på etanol. Men någon etanol har vi inte hittat någonstans. Det är tur att bensinen är billig här för Cinderella drar omkring 1,35l/mil i motorvägsfart (56 knop!). Vi gjorde ett stopp på vägen mellan New York och Buffalo och lyckades pricka in ett stort köpcenter utanför Scranton där Gustav shoppade loss i klädaffären Express. Båda två provade ut skjortor på Express på Manhattan men skillnaden var att jag hittade min storlek i hyllorna medan Gustav gick hem tomhänt. Utanför Scranton fungerade logistiken bättre och alla storlekar fanns så Gustav kom över fyra skjortor till vrakpriset 110$ (ordinarie pris 260$).

Kort inlägg denna gången men tröttheten är total efter allt bilkörande idag och i morgon blir det Niagarafallen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0